Yksityisille / Asiakaspalvelu / Hinnastot ja ohjeet / Usein kysytyt kysymykset / Häiriötilanteet

Ohjeita häiriötilanteisiin

Tälle sivulle olemme koonneet ohjeita häiriötilanteisiin. Ajankohtaiset häiriö- ja huoltotiedotteet löydät täältä.

Häiriötilanteet ADSL

Ennen häiriöilmoituksen lomakkeen lähetystä tarkista, että olet tehnyt kaikki tarkistuslistan asiat.

Tarkistuslista

  1. Sammuttakaa hetkeksi virta modeemista ja tietokoneesta.
  2. Tarkistakaa johdot ja liitännät. Puhelinjohdon pituuden tulisi olla alle 3 metriä.
  3. Jos käytössä on langaton lähiverkko, kytkekää tietokone modeemiin suoraan verkkokaapelilla.
  4. Jos taloudessa on lankapuhelin käytössä, tarkistakaa analogisuotimen kiinnitys. Jos puhelinlinjasta kuuluu häiriötä voi analogisuodin olla huonosti kiinni tai hajalla.
  5. Jos mahdollista, kokeilkaa yhteyttä toisella modeemilla ja tietokoneella.

Modeemin merkkivalot:

ADSL/DSL: Ilmaisee onko yhteys muodostunut ADSL-keskukselta modeemiin.
ETH/ETHERNET: Ilmaisee modeemin ja siihen kytketyn laitteen välisen yhteyden.

Modeemiin on jätettävä virrat päälle vianselvityksen ajaksi.

Huomioithan, jos asentaja lähetetään tarkistamaan liittymänne ja todetaan vian olevan loppukäyttäjän laitteissa, veloitamme käynnistä tarkastusmaksun.

Häiriötilanteet Kaapelimodeemi

Ennen häiriöilmoituksen lomakkeen lähetystä tarkista, että olet tehnyt kaikki tarkistuslistan asiat.

Tarkistuslista

  1. Sammuttakaa hetkeksi virta modeemista ja tietokoneesta.
  2. Tarkistakaa johdot ja liitännät. Jos käytössä on T-liitin, liittäkää kaapeli suoraan antennipistokkeeseen ilman T-liitintä.
  3. Tarkistakaa näkyykö TV-kuva. Jos kuva ei näy normaalisti, jättäkää häiriöilmoitus.
  4. Jos käytössä on langaton lähiverkko, kytkekää tietokone modeemiin suoraan verkkokaapelilla.
  5. Modeemiin on jätettävä virrat päälle vianselvityksen ajaksi.

Huomioithan, jos asentaja lähetetään tarkistamaan liittymänne ja todetaan vian olevan loppukäyttäjän laitteissa, veloitamme käynnistä tarkastusmaksun.

Häiriötilanteet langaton laajakaista

Ennen häiriöilmoituksen lomakkeen lähetystä tarkista, että olet tehnyt kaikki tarkistuslistan asiat.

Tarkistuslista

  1. Sammuttakaa hetkeksi virta sisäyksiköstä ja tietokoneesta.
  2. Tarkistakaa johdot ja liitännät. Irrottakaa hetkeksi sisäyksiköstä antennille menevä kaapeli.
  3. Jos käytössä on langaton lähiverkko, kytkekää tietokone modeemiin suoraan verkkokaapelilla. Jos modeemissa ei pala ethernet- tai porttivalo, vaikka tietokone on kytketty, on vika modeemissa tai tietokoneessa.

Sisäyksikön valojen merkitykset:

WIRELESS: Ilmaisee tukiaseman ja asiakasantennin välisen yhteyden, jos valo ei pala on yhteys poikki.
ETH: Ilmaisee sisäyksikön ja siihen liitetyn laitteen välisen yhteyden. Jos valo ei pala on vika mahdollisesti sisäyksikössä tai siihen liitetyssä laitteessa.

Jos mikään valo ei pala tai valot vilkkuvat on sisäyksikkö rikki.

Sisäyksikköön on jätettävä virrat päälle vianselvityksen ajaksi.

Huomioithan, jos asentaja lähetetään tarkistamaan liittymänne ja todetaan vian olevan loppukäyttäjän laitteissa, veloitamme käynnistä tarkastusmaksun.

Häiriötilanteet sähköposti (kuluttajat)

Ennen häiriöilmoituksen lomakkeen lähetystä tarkista, että olet tehnyt kaikki tarkistuslistan asiat.

Tarkistuslista
1. Varmistakaa, että internet -yhteys toimii muilta osin.
2. Testatkaa toimiiko sähköposti webmail.suursaimaa.com osoitteen kautta. Jos viestit lähtevät ja saapuvat webmailin puolella, on vika tietokoneelle asennetun sähköpostinohjelman asetuksissa tai palomuurin säännöissä.

Sähköpostin asetukset
Saapuva posti:

Palvelin: posti.suursaimaa.com
Protokolla: POP3 (portti 110) tai IMAP4 (portti 143)
SSL-suojaus: ei
Palvelin edellyttää kirjautumista: kyllä
Lähtevä posti:

Palvelin: smtp.suursaimaa.com
Protokolla: SMTP (portti 587)
•    SSL-suojaus: ei
Palvelin edellyttää kirjautumista: kyllä