Yksityisille / Asiakaspalvelu / Hinnastot ja ohjeet / Usein kysytyt kysymykset / UKK Laajakaista

Tälle sivulle olemme koonneet asiakkaidemme usein esittämiä, BLC:n laajakaistapalveluihin (BLC Valo, BLC Kaapeli, BLC Laajakaista ja Langaton Laajakaista) liittyviä kysymyksiä. Mikäli et löydä vastausta juuri sinun kysymykseesi, otathan yhteyttä Asiakaspalveluumme tai jätä palautteesi tämän sivun alareunasta löytyvällä lomakkeella.

BLC Laajakaista ADSL

Tämä liittymätyyppi käyttää BLC:n lankapuhelinverkon kuparikaapeleita.

Millainen on BLC Laajakaista ADSL palvelu?
BLC Laajakaista ADSL on kuluttajatalouden kiinteä internet laajakaistaliittymä. Palvelu sisältää nopeusluokan mukaisen laajakaistayhteyden käyttöpaikalta BLC tietoverkkoon ja edelleen internetverkkoon. Yhteyden lisäksi palvelu sisältää viisi sähköpostilaatikkoa, 150 Mt/kpl ja kotisivutilan 100 Mt. Palveluun on saatavissa myös maksullisia lisäpalveluita..

Mitä laitteita tarvitsen käyttääkseni laajakaistaliittymää?
Tarvitset tietokoneen, jossa on verkkokortti sekä ADSL-modeemin. 24M -yhteyteen tarvitaan ADSL2+ yhteensopiva modeemi.

Miten nopean liittymän osoitteeseeni voi saada?
Saat tarkistettua asian ottamalla yhteyttä asiakaspalveluumme puhelimitse (015) 577 5310 tai käymällä myymälässämme.
Tarvitsenko jotain lisälaitteita, jos käytössäni on lankapuhelin laajakaistayhteyden rinnalla?
Tarvitset analogisuotimen puhelinpistokkeisiin, jotta puhe- ja dataliikenne eivät häiritsisi toisiaan. Analogisuotimia saat mm. BLC Centeristä.
Voinko käyttää liittymässä enemmän kuin yhtä tietokonetta?
Liittymään voidaan kytkeä 5 erillistä laitetta, joista jokainen saa oman IP-osoitteen. Jos on tarvetta kytkeä useampi laite, ottakaa yhteyttä tekniseen tukeemme sähköpostitse tekninentuki@blc.fi.

Miksi laajakaistayhteyteni nopeus ei ole sama kuin ilmoitettu nopeus?

Nopeus ilmoittaa kunkin nopeusluokan tukeman liikennöinnin maksiminopeuden. Liittymän keskimääräinen nopeus 4h (neljän tunnin) mittausjaksolla on vähintään 1/2 liittymän nimellisnopeudesta. BLC tarjoaa asiakkaidensa käyttöön suuntaa antavan nopeusmittauspalvelun. Käytännössä koettuun nopeuteen voivat vaikuttaa myös BLC:n vaikutuspiirin ulkopuolella olevat asiat, esimerkiksi internetverkon ja sen palveluiden ruuhka, kiinteistön sisäverkon kunto, asiakkaan modeemin ja tietokoneen suorituskyky, langattoman lähiverkkoyhteyden käyttö, virustorjunta- ja palomuuripalveluiden sekä muiden käytössä olevien ohjelmistojen aiheuttama kuormitus. Tarvittaessa BLC tietoverkon ja asiakkaan päätelaitteen välisessä nopeudessa epäilty virhe selvitetään BLC:n asiakaspalvelun kautta. Häiriöselvityksessä mittauspisteenä voidaan käyttää myös talojakamoa. Talojakamo on palvelun toimituksen rajapinta.
Miten voin testata laajakaistani nopeuden?
Laajakaistayhteyden nopeuden voit testata osoitteessa http://nopeustesti.blcnet.fi. Hyvä keino testata nopea liittymä on lataamalla jokin suuri tiedosto kotimaiselta FTP-palvelimelta ( ftp://ftp.funet.fi/dev ). Latausnopeus kerrotaan kahdeksalla niin saadaan liittymänopeus. Esimerkiksi jos tiedosto latautui keskiarvollisesti 1 mt/s (1000 kt/s) vauhdilla ja kerrotaan se kahdeksalla (1 mt/s * 8 = 8M) saadaan liittymänopeus.

Miksi yhteys pätkii tai hidastelee?

Yhteyden hidasteluun ja pätkimiseen voi olla monta eri syytä. Yleisiä syitä on mm. liian pitkä ADSL-modeemin ja puhelinpistorasian välinen puhelinjohto. Johdon tulisi olla alle 3 metriä.
Yhteyden hidastelun tai pätkimisen voi myös aiheuttaa sisäverkossa olevat muut laitteet. Jos yhteys on muodostettu langattoman reitittimen kautta, suositellaan ottamaan reititin hetkeksi pois käytöstä ja kytkemään tietokone suoraan modeemiin verkkokaapelilla. On myös hyvä tarkastaa, että käytettävä tietokone on kunnossa eikä se aiheuta hidastelua.

BLC Kaapeli

Kaapelimodeemiyhteydet toimivat BLC:n KaapeliTV-verkossa.

Onko mahdollista käyttää kaapelimodeemia ja digiboksia/televisiota yhtä aikaa samasta antennirasiasta?
Kyllä on. Antennirasiaan kytketään T-liitin (BNC), joka jakaa antennisignaalin kahteen ulostuloon. Toiseen kytketään digiboksista tuleva antennikaapeli ja toiseen kaapelimodeemilta tuleva antennikaapeli. T-liittimiä saat mm. BLC Centeristä.

Miksi yhteys pätkii tai hidastelee?
Jos yhteys hidastelee tai pätkii niin kytkekää kaapelimodeemi suoraan antennirasiaan ilman T-liitintä tai muita mahdollisia adaptereita. Jos mahdollista, kokeilkaa kytkeä modeemi toiseen taloudessa olevaan antennirasiaan. Yhteyden hidastelun tai pätkimisen voi myös aiheuttaa sisäverkossa olevat muut laitteet. Jos yhteys on muodostettu langattoman reitittimen kautta, suositellaan ottamaan reititin hetkeksi pois käytöstä ja kytkemään tietokone suoraan modeemiin verkkokaapelilla. On myös hyvä tarkastaa, että käytettävä tietokone on kunnossa eikä se aiheuta hidastelua.Miten voin testata laajakaistani nopeuden?
Laajakaistayhteyden nopeuden voit testata osoitteessa http://nopeustesti.blcnet.fi. Hyvä keino testata nopea liittymä on lataamalla jokin suuri tiedosto kotimaiselta FTP-palvelimelta ( ftp://ftp.funet.fi/dev ). Latausnopeus kerrotaan kahdeksalla niin saadaan liittymänopeus. Esimerkiksi jos tiedosto latautui keskiarvollisesti 1 mt/s (1000 kt/s) vauhdilla ja kerrotaan se kahdeksalla (1 mt/s * 8 = 8M) saadaan liittymänopeus.

BLC Valo

Asun taloyhtiössä. Onko minun mahdollista saada kotiini valokuituliittymä?
Saadaksesi valokuituliittymän taloyhtiöön, ota ensimmäiseksi yhteyttä isännöitsijään tai taloyhtiösi hallituksen jäseneen. Päätöksen kiinteistön valokuituverkkoon liittymisestä tekee yhtiökokous.

Saako minun kiinteistööni valokuituyhteyden?
Valokuituverkkomme laajenee jatkuvasti. BLC Valon saatavuudesta omaan kiinteistöösi saat tietoa BLC Centeristä tai Asiakaspalvelustamme.

Langaton laajakaista

Miksi yhteys pätkii tai hidastelee?
Langattomissa laajakaistoissa yleisin pätkimisen tai hidastelun syy on huonot signaaliarvot asiakasantennilta tukiasemalle. Signaaliarvot saat selville ottamalla yhteyttä tekniseen tukeemme tekninentuki@blc.fi.
Yhteyden hidastelun tai pätkimisen voi myös aiheuttaa sisäverkossa olevat muut laitteet. Jos yhteys on muodostettu langattoman reitittimen kautta, suositellaan ottamaan reititin hetkeksi pois käytöstä ja kytkemään tietokone suoraan modeemiin verkkokaapelilla. On myös hyvä tarkastaa, että käytettävä tietokone on kunnossa eikä se aiheuta hidastelua.