TELEYRITYSTEN YLEISET KULUTTAJASOPIMUSEHDOT UUDISTUVAT

    Sopimusehdot tulevat voimaan 1.5.2021

    Kuluttaja-asiamies, FiCom ry, Finnet ry, Traficom ja operaattorit ovat neuvotelleet uudet yleiset sopimusehdot teleyritysten kuluttajille tarjoamille palveluille. Sopimusehdot tulevat voimaan 1.5.2021. 

    Uusissa sopimusehdoissa on otettu huomioon 1.1.2021 voimaan tulevat sähköisen viestinnän palveluista annetun lain uudet säännökset, jotka korvaavat aiemmat, 1.7.2015 voimaan tulleet yleiset sopimusehdot kuluttajille. 

    Lainsäädännön muutoksista johtuvissa tai asiakkaan eduksi tehdyissä sopimusmuutoksissa asiakkaalla ei ole sopimusmuutosten perusteella erityistä irtisanomisoikeutta. 

    Lue sopimusehdot kokonaisuudessaan

    Lainsäädännöstä johtuvat keskeisimmät muutokset yleisiin sopimusehtoihin ovat seuraavat:

    • Lisätty tiedot asiakkaalle ennen sopimusta annettavista ennakkotiedoista ja niiden muotovaatimuksista sekä sopimustiivistelmästä (kohta 2.1.)
    • Poistettu teleyrityksen oikeus vaatia vakuutta sopimussuhteen aikana (2.2).
    • Teleyrityksellä on velvollisuus ilmoittaa asiakkaalle jo ennen palvelun euromääräisen käyttörajan täyttymistä (2.3)
    • Asiakas on jatkossa velvollinen maksamaan viestintäpalvelusopimukseen perustuvat maksut vasta siitä lukien, kun yhteys on käytettävissä (3.1 ja 5.1)
    • Asiakkaan vastuuta palvelun käytöstä täsmennetty, jos hän on luovuttanut palvelun kolmannen osapuolen käyttöön 4.2 ja 7.1)
    • Lisätty kohta, jonka mukaan asiakkaalla ei ole oikeutta purkaa määräaikaista sopimusta, jos sopimusehtoja muutetaan lainsäädännön muutoksen tai viranomaispäätök-en perusteella (11.2).
    • Täsmennetty asiakkaan irtisanomisoikeutta sopimuksen muutostilanteessa, joka joh-tuu lainsäädännön muutoksesta (12)
    • Teleyrityksen muuttaessa sopimusehtoja asiakkaan vahingoksi, asiakkaalla oikeus irtisanoa sopimus päättymään kahden viikon kuluttua irtisanomisesta kun aiemmin se oli mahdollista päättää heti (12).

     

    Mikäli sinulla on kysyttävää uusista ehdoista tai haluat niiden paperikopion, otathan yhteyttä asiakaspalveluumme:

    BLC Telecom Asiakaspalvelu
    ma-pe klo 9-16
    Nojanmaantie 20, Savonlinna
    p. 015 577 5310
    asiakaspalvelu@blc.fi

    Sopimusehtojen muutos ei edellytä sinulta toimenpiteitä. Sopimuksesi, palvelusi ja niiden hinnat pysyvät ennallaan.