Blogi - BLC Telecom

Finnet tutki: Valokuitu on ylivoimainen nettiyhteys kotiin

Kirjoittanut BLC Telecom | Nov 28, 2025 10:31:11 AM

Finnet- liitto koostuu kotimaisista tietoliikenneyhtiöistä ja BLC Telecom on myös osa sitä. Finnet- liittoon kuuluvat jäsenyritykset ovat vakavaraisia yrityksiä, jotka tarjoavat laadukasta sekä monipuolista paikallista palvelua. Yhteisenä tavoitteena meillä Finnetin kanssa on saada valokuituyhteys jokaiseen kotiin sekä parantaa alueiden elinvoimaisuutta entisestään. Teetimme yhteistyössä Finnetin kanssa tutkimuksen, jossa tutkittiin valokuidun mainetta ja joka vahvistaa, että valokuitu on ylivoimainen nettiyhteys kotiin.

 

Suomalaiset arvostavat nopeutta, toimintavarmuutta ja paikallista palvelua 

 

Valokuitu on suomalaisille selkeästi paras ratkaisu kodin internetyhteydeksi. Finnet-liiton teettämä laaja tutkimus osoittaa, että valokuidun käyttäjät ovat poikkeuksellisen tyytyväisiä yhteyteensä. Suomalaiset kodinomistajat arvostavat erityisesti nopeutta, luotettavuutta sekä paikallista palvelua. Tutkimuksen toteutti Tutkimustoimisto Vastakaiku Oy syksyllä 2025, ja siihen vastasi yli 4000 asunnonomistajaa.

 

95 % valokuidun käyttäjistä tyytyväisiä – etumatka mobiiliin säilyy 

 

Valokuidun käyttäjistä 95 % on tyytyväisiä nettiyhteyteensä, kun mobiilikäyttäjillä vastaava luku jää selvästi alemmaksi. Asiakkaat arvostavat erityisesti:  

 

  • Nopeutta: 95 % tyytyväisiä (mobiili 84 %) 
  • Toimintavarmuutta: 93 % tyytyväisiä (mobiili 83 %) 
  • Hinta-laatusuhdetta: 80 % tyytyväisiä (mobiili 74 %)

Vaikka mobiiliyhteydet ovat kehittyneet, valokuitu säilyttää selkeän etumatkan kaikilla keskeisillä osa-alueilla. 

Valokuitu kestää tulevaisuuden tarpeet 

 

Valokuidun käyttäjien tyytyväisyys on pysynyt poikkeuksellisen korkealla tasolla, 95 prosenttia jo useiden vuosien ajan. Tämä ei ole sattumaa: valokuitu tarjoaa kodin nettiyhteydeksi ylivoimaisen nopeuden, toimintavarmuuden ja kapasiteetin, joka kestää tulevaisuuden tarpeet. Kun yhteys on vakaa ja nopea, arjen digipalvelut toimivat ilman katkoksia. Lisäksi paikalliset Finnet-yhtiöt tuovat asiakkaille heidän arvostamaansa henkilökohtaista palvelua ja kotimaisen, luotettavan kumppanin”, toteaa Finnet-liiton toimitusjohtaja Jarmo Matilainen

 

Mielikuvat vahvistavat valokuidun asemaa 

 

Tutkimus paljastaa, että valokuituun liittyvissä mielikuvissa on merkittäviä eroja valokuitua käyttävien ja mobiilikäyttäjien välillä. Esimerkiksi: 

  • Edullinen: mobiilikäyttäjistä 29 %, valokuitua käyttävistä 70 % 
  • Hyvä hintalaatusuhde: mobiilikäyttäjistä 43 %, valokuitua käyttävistä 84 % 
  • Toimintavarma: mobiilikäyttäjistä 72 %, valokuitua käyttävistä 92 % 

Valokuitu ei ole vain teknisesti paras, vaan se koetaan myös luotettavimmaksi ja järkevimmäksi ratkaisuksi. 

 

Paikallisuus ja palvelu ratkaisevat 

 

Suomalaiset arvostavat kotimaisuutta, henkilökohtaista palvelua sekä helppoutta, jossa kaikki hoituu yhdeltä luukulta ja yhdellä laskulla. 

 

  • 76 % kaikista vastaajista pitää tärkeänä, että palveluntarjoaja on suomalaisomisteinen
  • Paikallisten Finnet-yhtiöiden valokuituasiakkaista 94 % on tyytyväisiä toimittajaansa
  • 53 % kaikista vastaajista ja 68 % niistä, jotka tuntevat paikallisen mallin, valitsevat täyden palvelun valokuidun – kaikki yhdeltä luukulta ja yhdellä laskulla. 

”Rakentamamme valokuituverkko tuo kaikille asiakassegmenteillemme luotettavat yhteydet ja henkilökohtaisen palvelun. Tehdyn tutkimuksen perusteella asiakkaamme arvostavat täyden palvelun mallia, jossa verkko, palvelut ja palveluiden ylläpito tulevat samalta paikalliselta, suomalaiselta toimijalta”, kertoo BLC Telecom Oy:n toimitusjohtaja Marko Jokela.

BLC Telecom tarjoaa juuri tätä: luotettavan yhteyden, tutun kumppanin ja palvelun, joka on lähellä asiakasta. Kun verkko ja palvelut tulevat samalta toimijalta, asiointi on sujuvaa ja turvallista. Tämä täyden palvelun malli vahvistaa valokuidun asemaa ratkaisuna, jossa nopeus ja toimintavarmuus yhdistyvät paikalliseen asiakaskokemukseen. 


*Finnet-liitto teetti Tutkimustoimisto Vastakaiku Oy:n kautta valokuitualan maine- ja mielikuvatutkimuksen syksyllä 2025. Kohderyhmänä olivat täysi-ikäiset suomalaiset asunnonomistajat. Vastaajia kyselyssä oli 4043.