Usein kysytyt kysymykset watsonista

Tälle sivulle olemme koonneet asiakkaidemme esittämiä Watson-palveluun liittyviä kysymyksiä. Mikäli et löydä täältä vastausta juuri sinun kysymykseesi, otathan yhteyttä asiakaspalveluumme tai jätä palautteesi meille tämän sivun alareunasta löytyvällä lomakkeella.

Lisävinkkejä Watsonin käyttöön löydät sivuiltamme löytyvästä Watsonin käyttöoppaasta. Käy myös tutustumassa Usein kysyttyä -osioon sivulla www.watson.fi.

Miksi Watsonilla ei voi tallentaa ohjelmia kaikilta kanavilta?
Iptv-palveluiden sisällöntoimittajat tekevät sopimukset kanavakohtaisesta tallennuksesta kunkin kanavayhtiön kanssa erikseen. Yksittäin tehdyt ohjelmatallenteet säilyvät Watsonin arkistossa 6 kuukautta, ja tallenteiden määrää ei ole rajoitettu.

Kaukosäätimeni eteen- ja taaksepäinkelausnapit eivät toimi Watsonissa. Eikö Watsonilla voi kelata tallennettuja ohjelmia? Myöskään pysäytysnappi ei toimi. Missä vika?

Kyseessä ei ole vika, vaan Watson ei hyödynnä kaukosäätimen kaikkia näppäimiä (kelaus, pause, stop, play). Nämä toiminnot on sijoitettu kaukosäätimen muihin nappeihin, ks. Watson käyttöohje, kohta 2.7.

Watsonilla ei ole mahdollista kelata ohjelmaa siten, että kuva näkyisi. Kaukosäätimen nuolinäppäimillä voit tallennetta katsoessasi hypätä ohjelmassa eteen- tai taaksepäin. Katselun voit pysäyttää painamalla säätimen keskellä olevaa ok-nappia. Olethan muuten huomannut, että kaukosäätimen värillisiin näppäimiin voit myös ohjelmoida itse haluamasi pikakomennot? Sininen nappi avaa oletuksena kanavalistan. Ohjelmointi onnistuu asetukset-valikossa.

Watsonia käytettäessä televisiokuva pätkii ja yhteys katkeaa vähän väliä. Missä on vika, kun Watson ei toimi pätkimättä?
Kuvan pysähtyminen, pätkiminen tai tallenteen katkeaminen ei kuulu Watsonin perusominaisuuksiin, mutta hetkelliset häiriöt Watsonissa (kuten missä tahansa muussakin teknisessä palvelussa) ovat toki mahdollisia, vaikkakin tietysti harmillisia. Ensiavuksi kannattaa kokeilla käynnistää päätelaite uudelleen (ota virtajohto hetkeksi irti), usein se jo auttaa korjaamaan toimintahäiriön. Samoin kannatta tarkistaa, että internetyhteys on toiminnassa – siinäkin voi joskus esiintyä häiriöitä joihin voi olla useita syitä riippuen tekniikasta, jolla internetyhteys on toteutettu.

Koska Watson on internet-lisäpalvelu, voi Watsonin tv-kuvaan tulla häiriöitä myös mikäli ko. liittymää kuormitetaan runsaasti internetliikenteellä samalla kun Watsonia käytetään. Lyhyet häiriöt voivat esimerkiksi olla mahdollisia, jos samaan aikaan katsotaan Watsonilla tallennetta ja ladataan tai lähetetään suuria tiedostoja.

Mikäli Watsonissa tuntuu olevan useinkin häiriöitä, nimenomaan pysähtelevää ja pätkivää tv-kuvaa, tulisi ensimmäiseksi varmistaa, että kaikki liitäntäkaapelit ovat asianmukaisesti kiinni (mahdolliset lukituskiinnikkeet ovat ehjiä ja asettuneet paikalleen), kaikki kaapelit ovat ulkoisesti ehjiä eikä kaapeleissa ole voimakkaita kierteitä. Samoin suosittelemme, että Watsonin päätelaitteeseen menevä lähiverkkokaapeli olisi mahdollisimman suoraan kiinni laajakaistaliityntälaitteessa (eli adsl modeemissa, kaapelimodeemissa tai kuitupäätelaitteessa). Omatoimisesti voi myös tarkistaa, onko kodin muilla samaa internetliittymää käyttävillä laitteilla vaikutusta Watsonin toimintaan: irrota kaikki muut laitteet verkosta, kytke Watsonin päätelaite suoraan kiinni laajakaistaliityntälaitteeseen (eli modeemiin tai kuitupäätelaitteeseen), ja tv-vastaanottimeen. Esiintyykö häiriötä vieläkin?

Mikäli pätkiminen, tallenteiden katkeaminen kesken katsomisen jne. on jatkuvaa tai ongelma ei ratkea päätelaitteen uudelleenkäynnistyksellä, kannattaa aina tehdä BLC:lle häiriöilmoitus ongelman selvittämiseksi! Noin yleensä ottaen Watson-päätelaitetta ei pitäisi joutua uudelleenkäynnistämään päivittäin tai useaa kertaa viikossa. Sähkökatkon, kaapelin irtoamisen tms. jälkeen uudelleenkäynnistys on tietysti usein paikallaan, mutta päivittäinen, jatkuva uudelleenkäynnistystarve kielii jonkinlaisesta häiriöstä.

Häiriöilmoituksen voi tehdä BLC:lle kellon ympäri puhelimitse numeroon 015 577 5350 tai sähköpostitse osoitteeseen hairioilmoitukset@blc.fi. Ennen ilmoituksen tekoa kannattaa käydä katsomassa ajankohtaiset, jo tiedossa olevat häiriöt ja niiden korjauksen kestot BLC:n www-sivuilta.